czwartek, 22 marca 2012

Rogalik z dżemem



Stojąc w kolejce byłem świadkiem pewnej zwyczajnej sceny z udziałem pewnej Mamy i jej dziecka. Otóż chłopiec zażyczył sobię rogalik z dżemem. Mama zapłaciła a sprzedawczyni zapakowała rogal w klasyczny worek foliowy. Chłopiec był wyraźnie zadowolony. Niby nic nadzwyczajnego ale uświadomiłem sobię, że kiedyś taki rogalik to było coś! Sam nie pamiętam kiedy ostatnio kupiłem sobie taki ale scena zrobiła na mnie tak pozytywne wrażenie, że postanowiłem dziś o 6 rano upiec rogaliki orkiszowe z dżemem truskawkowym. Warto, chociażby dla zapachu ciasta w połączeniu z porannym wczesnowiosennym słońcem :)

Rogal orkiszowy z dżemem

250g mąka orkiszowa typ 720 bio
75g masło zmrożone
cukier trzcinowy - dowolnie
25g drożdże
2 jajko eko
szczypta soli
dżem truskawkowy


Etap 1: Drożdże rozpuszczamy w odrobinie letniej wody. Następnie wlewamy 100ml letniej wody, dodajemy 150g przesianej mąki, jedno jajko, cukier i wyrabiamy ciasto. 

Etap 2: Pozostała mąke wysypujemy na blat i kładziemy na nim wyrobione ciasto. Wałkujemy na prostokąt ok. 20x20cm. Po jednej stronie ciasta kładziemy płatki zimnego masła i przykrywamy drugą stroną. Wałkujemy na taka długość aby można było złozyć ciasto na 3 części. Składamy i wałkujemy znowu na prostokąt. Przecinamy go na pół i formujemy dwie kule.  Każdą kule z osobna wałkujemy na okrąg o średnicy 30cm, przecinamy przez środek i wycinamy 4 kliny. Na środku klina kładziemy trochę dżemu i zwijamy od krawędzi dłuższej do szpica, który zawijamy pod spód rogala.

Etap 3: Rogaliki układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i przykrywamy na 30 min do wyrośnięcia. Następnie smarujemy je roztrzepanym żółtkiem i wkładamy je na środkową półke rozgrzanego do 225°C piekarnika. pieczemy 15min.

Uwagi: Mimo, że przepis wygląda na lekko pokręcony w praktyce wcale taki nie jest :) 

Brak komentarzy: